Christian HartardArbeiten / WorksForschung / Research, Informationstudio@hartard.com


All the Wrong Lessons, Phantom, Prothesis, Traveller, Study for a Head, Monument, Untitled (Necklace), Parallels (Milk), Less Work for Mother, Doors (from Memory), Empire, Where I Lived, and What I Lived For, How to Disappear Completely, Cabin, Untitled (Fountain), Untitled (Pendulum), Wire Mother, Father Sings, Intra, 12 Hz, 37°C, Ghost, Garda



DE Die Medien meiner künstlerischen Arbeit umfassen Skulptur, Installation, Graphik und Video, mit einem Schwerpunkt auf räumlichen Strategien und performativen Objekten. Mein Ansatz verknüpft eine am Minimalismus orientierte Formensprache mit recherchebasierten Referenzen auf biographische, politische oder ortsspezifische Kontexte. Konzeptuelle Präzision verbindet sich mit einer Sensibilität für die emotionale, sinnliche und metaphorische Kraft von Materialien und skulpturalen Gesten. Aktuell beschäftigen mich zunehmend ästhetische Strategien, die Performativität vom Objekt auf die Rezipienten verlagern. Künstlerisch wie wissenschaftlich arbeite ich an ,performativen Räumenʻ: temporalisierten Konstellationen von Raum, Objekten und Akteuren, für die ich eine skulpturale Infrastruktur zur Verfügung stelle, die dann in einen kollaborativen Prozess entlassen wird (s.a. den Menüpunkt ,Forschungʻ und die Projektwebsite  icaros.org). 

STATEMENT

INDEX
Arbeiten
2009–2018 (de, PDF, 6 MB)

LESS WORK FOR MOTHER
Katalog Museum Villa Stuck München 2018, hg. von Michael Buhrs und Verena Hein, mit Beiträgen von Verena Hein und Florian Pumhösl, Distanz-Verlag Berlin (de / en, PDF, 9 MB)

EMPIRE
Katalog Weltraum München 2016 (de, PDF, 20 MB)


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EN My artistic work comprises of sculptures, installations, graphics and video art, with an emphasis on spatial strategies and performative objects. It follows an approach that combines minimalist form with research-based references to biographical, political or site-specific contexts. Conceptual precision meets with a sense of the emotional, physical and imaginary strenght of materials and sculptural gestures. Currently, I am increasingly interested in aesthetic strategies that redeploy performativity from the object to the recipient. Both as an artist and as a researcher I work on ʻperformative spacesʼ: temporalised constellations of space, objects and actors for which I provide an initial infrastructure that is then handed over to a participatory process (see also the ʻresearchʼ section and the project website  icaros.org). 

ARTIST STATEMENT

INDEX
Works 2009
2018 (en, PDF, 6 MB)

LESS WORK FOR MOTHER
Catalogue Museum Villa Stuck Munich 2018,
eds. Michael Buhrs and Verena Hein, with contributions by Verena Hein and Florian Pumhösl, Berlin: Distanz (en / ger, PDF, 9 MB)

EMPIRE
Catalogue Weltraum Munich 2016 (
ger, PDF, 20 MB)


Photo: Jann Awerverser